Co to jest GameFi?

GameFi to zjawisko zyskujące w ostatnim czasie na popularności. Gry NFT w modelach „play-to-earn” są rewelacyjnym połączeniem tematyki finansów i gier, dzięki którym gracze mogą zarabiać pieniądze w trakcie grania. Do wyboru jest wiele modeli gier, utrzymanych w różnorodnych motywach, a rzadkie przedmioty kolekcjonerskie można zdobyć nie tylko przez najzwyklejsze wygrywanie, ale także poprzez znajdywanie, hodowanie i eksperymentowanie.

GameFi — podstawowe informacje

GameFi to skrót od angielskich słów: „game” i „DeFi”. GameFi nie posiada jeszcze swojej oficjalnej definicji, ale można ją uogólnić do hasła „financialization of gaming”. GameFi wprowadza do mechaniki gier narzędzia charakterystyczne dla finansów zdecentralizowanych (DeFi).

GameFi daje możliwość eksperymentowania z wykorzystaniem różnych mechanik monetyzacji w trakcie gry. W niektórych grach gracze dostają odpowiednią nagrodę za wykonywanie poszczególnych zadań, a w niektórych przychód generowany jest poprzez aktywa posiadane przez gracza.

Co warte jest podkreślenia — GameFi nie jest hazardem. Gracze nie polegają tylko i wyłącznie na szczęściu, a na własnej wiedzy i umiejętnościach, koniecznych do obrania najlepszej i najefektywniejszej strategii.

Play-to-earn

Model play-to-earn to rodzaj gier, w których gracz poprzez wykonywanie konkretnych czynności zdobywa nagrodę i zarabia. Gry play-to-earn to podstawa całej maszynerii GameFi. Gracz, na przykład za wygranie pojedynczej bitwy, turnieju lub poprzez click framing, otrzymuje nagrodę w postaci tokenów, czyli wirtualnej, zbywalnej waluty. Tokeny można następnie wymienić na takie kryptowaluty jak Bitcoin lub Ethereum.

Gry play-to-earn to możliwość spieniężenia swoich unikalnych umiejętności i dobrze obranej strategii. Na przykład najlepsi gracze gry „Axie Infinity” są w stanie zgarnąć dziesiątki tysięcy dolarów, które wchodzą w skład puli nagród za wygrany turniej. Niektórzy gracze „Alien Worlds” potrafią zarabiać wystarczające sumy, aby utrzymać swoje codzienne życie na komfortowym poziomie. Wszystko to poprzez codzienne granie przy wykorzystaniu odpowiednio dobranej taktyki wykorzystywanych przedmiotów.

Real Asset Ownership

Nagrody zdobywane w trakcie gier play-to-earn mogą mieć ogromną wartość na rynku NFT. Przedmiot zdobyty w grze to niewymienialny token, a więc rodzaj aktywów, które gracz może sprzedać lub kupić na różnych rynkach NFT. GameFi oferuje również gry, w których gracze są w stanie stworzyć własne przedmioty do wykorzystania w grze lub sprzedania na rynku.

Real Asset Ownership nie polega tylko na handlu przedmiotami NFT. Niektóre gry, takie jak „Axie Infinity” i „Splinterlands”, umożliwiają zarabianie poprzez „mentoring”. Mentorzy, czyli doświadczeni gracze posiadający cenne przedmioty i zestawy, pożyczają je graczom, których nie stać na ich kupno, w zamian za procent od zarobków. Metoda ta pozwala nowym graczom na błyskawiczne wskoczenie do gry, bez potrzeby wydawania dużej sumy pieniędzy na start, a doświadczonym graczom daje możliwość pasywnego zarobku.

Perspektywa rozwoju GameFi

Trend i popularność GameFi stale rośnie, a nowych graczy przybywa. Z punktu widzenia deweloperów gier GameFi to idealne miejsce do wprowadzania autorskich pomysłów. Wszystko, co stworzą, może zostać zamienione na cyfrowe aktywa — stworzenia, przedmioty, obiekty, obszary, postaci itd. Jeśli gra jest atrakcyjna pod względem graficznym, istnieje spora szansa, że więcej graczy się nią zainteresuje.

Dochodzimy więc do momentu, w którym pada pytanie — czy gry GameFi będą różnić się czymś od tradycyjnych gier? Tak. Gry GameFi ostatecznie pozwalają obracać realnymi pieniędzmi, czyli posiadają funkcjonalność, która w tradycyjnych grach nie jest dostępna.

Czynnik ekonomiczny sprawia, że gra zwraca na siebie uwagę graczy i inwestorów, a deweloperom daje możliwość monetyzacji oraz inwestowania w projekt. Zależność ta otwiera przed światem GameFi świetlaną przyszłość, której w niedalekim czasie będziemy świadkami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous Post

Jaka przyszłość czeka świat VR w grach?

Next Post

Jakie strategie marketingowe stosować przy promocji gier wideo?

Related Posts