Gry mobilne – tak było

Gry mobilne

Gry mobilne zanotowały statystyczne szczyty w 2020 – dochody w tym segmencie wyniosły 77,2 miliardów dolarów, zaobserwowano 12% przyrost użytkowników sięgający 2,5 miliarda graczy na świecie, a gry mobilne stanowią ponad 20% ściągniętych aplikacji zarówno dla IOS jak i Androida[1]. Lockdowny przysłużyły się grom mobilnym znacząco, a rok 2021 ma jeszcze podkręcać tempo wzrostów. Dzięki producentom multiplatformowych gier, kwitnącemu rynkowi gier indie i cloud gamingowi (graniu w chmurze) mobile gaming wkracza w fazę świetności.

Jak wygląda ten dynamicznie rozwijający się rynek? Poniżej garść trendów i faktów ze świata gier mobilnych.

Angażujące przeżycia rodem z tytułów AAA:

Twórcy raportu Mobile Trends[2] zakładają, że producenci będą stawiać na wieloplatformowość, dzięki czemu będziemy mogli cieszyć się ekscytującymi tytułami również w środowisku mobilnym. Genshin Impact wypuszczony we wrześniu 2020 przez miHoYo reprezentuje ten właśnie multiplatformowy trend, który umożliwia grę w poszczególne tytuły zarówno na urządzeniach mobilnych, pecetach, jak i konsolach (więcej o temacie w artykule Wojna Konsol). Gra świetnie spisała się na wszystkich platformach, zaskakując zwłaszcza użytkowników smartfonów i tabletów – oceny gry na Google Play to 4,5/5, a w Apple Store 4,7/5.

E-sport:

Global Esports Market Report od Newzoo wykazał, że mobilny e-sport rośnie w siłę, zwłaszcza na rynku chińskim, południowo Azjatyckim i w Ameryce Łacińskiej. Gry takie jak, PUBG Mobile i Free Fire znajdują się w tym momencie w top 5 najczęściej oglądanych e-sportowych tytułów.

Gry mobilne – Rynek Polski

Raport Polish Gamers Observatory[3] szacuje, że w Polsce jest 16 milionów gamerów w wieku między 16 a 65 lat. Społeczeństwo dzieli się niemal na pół jeżeli chodzi o płeć zaangażowaną w gry: 51% mężczyzn, 49% kobiet. Jednak w kontekście gier mobilnych to kobiety stanowią większy procent graczy, bo aż 52%. Na urządzeniach mobilnych gramy przede wszystkim dla zabicia czasu lub nudy (68%), dla relaksu lub odstresowania się (65%), lub też żeby się czegoś nauczyć (28%). Głównym systemem operacyjnym, z którego korzystamy jest Android (aż 89%), dopiero potem IOS (8%) i pozostałe. Polacy najczęściej sięgają po gry logiczne (51%), karciane (28%) i gry akcji (28%). Zwykle grywamy sami (singleplayer) kilka razy w tygodniu poświęcając na grę od 15 do 60 minut. Mobile gaming to temat rzeka. Warto byłoby również wspomnieć o prężnie rozwijającym się rynku gier indie, interesujących aspektach strategii marketingowych, czy około finansowych kwestiach. Ale o tym następnym razem.


[1] https://www.businessofapps.com/insights/mobile-gaming-industry-statistics-and-trends-for-2021/#:~:text=Revenue%20Statistics&text=The%20mobile%20game%20industry%20is,of%20slowing%20down%20in%202021.&text=The%20mobile%20gaming%20industry%20recorded,with%20over%202.5%20billion%20players.

[2] https://newzoo.com/insights/articles/newzoos-mobile-trends-to-watch-in-2021/

[3] https://polishgamers.com/pgr/polish-gamers-research-2020/characteristics-of-pc-console-mobile-browser-social-platforms-gamers/characteristics-of-mobile-gamers/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous Post

Wpływ technologii AR na marketing

Next Post

Mobilny e-sport

Related Posts